سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قسمت پنجم(پایانی) مصاحبه محققان و طلاب و دانشجویان خانه هنر و اندیشه مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما در قم با منتقد محقق سینما، آقای سعید مستغاثی با عنوان «جادوئیسم و سینما». شماره 22 نشریه رواق اندیشه و هنرماهنامه تخصصی خانه هنر و اندیشه:

-نظر شما درباره نشست­های نقد فیلم تلویزیون مانند سینما ماوراء چیست؟ عملکرد آن را مثبت ارزیابی می­کنید یا منفی؟

سینما ماوراء هم در همان عرصه سیاست­های تلویزیون است. تلویزیون ما البته مدیران پرتلاشی دارد، آدم­های خوبی در آن هستند، قصدها و نیت­ها خوب است ان­شاءالله. ولی برنامه­ای برای دشمن­شناسی و آرمان شناسی اسلامی و ارزیابی فیلم های غربی با این دید، متاسفانه وجود ندارد. دشمن اصلی ما همین صهیونیست­ها و برنامه­هایشان و آرماگدونی­ها هستند. قرآن کریم هم حدود هزار آیه درباره شیوه های دشمنی با اسلام و تاریخ یهود دارد.

شما وقتی کانال­های غربی را نگاه کنید، مرتب علیه شیعه تبلیغ می کنند. متأسفانه چنین دیدگاهی چون در سینما و تلویزیون مانیست. نگاه ما به فیلم های آنها منهای نگاه دقیق دشمن شناسانه است. نگاهی به دور از افراط و تفریط و دقیق.

برنامه سینما ماوراء ما هم به یک­سری فیلم که از آن طرف بیاورند و فقط غیرمادی باشد،محدود شده است؛ یعنی همین که فیلمی به جای دیگری غیر از مادیات توجه داشته باشد، کافی است. حالا اینکه این غیرمادی بودن جادوئیسم است یا بودیسم است یا کابالیسم است یا شیطان پرستی است مهم نیست. نمونه آثاری که سینما ماورا نشان داده است، بر این ادعا شاهدی قوی است. در چند فیلم­ پخش شده در همین برنامه تفکرات لائیک وار ارائه شده است، و اکثر منتقدین هم متاسفانه به دلیل بی خبری تجلیل می­کنند! در نقد فیلم که فقط نباید ساختار سینمایی را بلد بود، باید به محتوای فیلم ها هم مسلط بود.‌ حرف من این است که چنین فیلم­هایی را نشان دهید، ولی منتقدی عالم و دانشمند بیاورید که دقیقا اینها را توضیح دهد و تفکرات اصلی حاکم بر هالیوود و سینمای غرب و شرق را با توجه به حقانیت اسلام و تشیع توضیح دهد و شگردهای آنها را رو کند.

البته ما متاسفانه همین وضع را در هنرها و جامعه خود هم داریم. مثلا اخیرا  کتاب فریدون آدمیت -یکی از فراماسونری­های شاخص ایرانی- چاپ شده، راجع به یک بنیان­گذار فرماسونری در ایران، به نام میرزا حسین خان سپه­سالار چاپ شده است. الان بعد از سی سال در همین دولت و این آمده اندیشه ترقی را به فراماسونری نسبت داده است، در صورتی که هر کس با تاریخ کمی پاشنایی داشته باشد می داند که فراماسونرها وابسته به صهیونیست ها و انگلیس و امریکا هستند و حافظان منافع انها در دنیا هستند. ما نمی گوییم چاپ نشود، بلکه انتشار بدهند، اما کنار آن بنویسند این میرزا حسین خان سپه­سالار چه کسیبوده و چه کرده است. بنویسند که او بود که اولین دولت فراماسونری را در ایران تشکیل داد. بنویسند که فریدون آدمیت فراماسونر است. لااقل اینها را توضیح دهند که خواننده جوان که می­خواند، حداقل این افراد را بشناسد. متأسفانه این کار انجام نمی­شود. این تفکر در تلویزیون هم وجود دارد؛ یعنی علی­رغم فیلم­ها و کارهای خوبی که ساخته می­شود و فیلم­های خوبی که نشان می­دهند، اما این تفکر منسجم وجود ندارد و این برنامه­ها به هرز می­رود و همین سینماماوراء‌ می­تواند بهترین محمل برای بیان آرمان­ها و عقاید اسلامی و افشای فیلم­ها و برنامه های مخدر آنها باشد.

 

-با توجه به مسائل موجود و ترویج شدید جادوگری و مسائل ماورایی منحرف در ایران و جهان، بطور مشخص چه پیشنهادی برای جلوگیری و مقابله به مثل دارید؟

خدمت شما عرض کردم، الان فرقه­های انحرافی بسیار زیادی در کشورمان  وجود دارد، اخیراً کتابی چاپ شد از آقای دکتر محمد تقی فعالی به اسم آفتاب و سایه­ها که راجع به این فرقه­ها بود،‌که توسط دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه ها توزیع شد. ‌اولین بار بود که راجع به این فرقه­ها به طور جدی صحبت می­شد. این کار بسیار خوبی در شناساندن اینها بود. این اولین قدم است.  متاسفانه بنده دیده ام که کتاب­های این فرقه­ها را به صورت مجانی در میدان­های شهرهای ما پخش می­کنند و هیچ­کس جلوی آنها را نمی­گیرد، باید جلوی تبلیغ ضلالت را گرفت. این قدم بعدی است. فرقه­هایی که پس فردا هزار تفکر انحرافی و خانه های تیمی و تیم های فساد فکری و جنسی به وجود می­آید، خیلی خطرناک است، باید مواظب بود.

اما به نظر میرسد قبل از مقابله به مثل، باید کار را ایجابی و تولیدی کنیم. کار اثباتی کنیم؛ یعنی اینکه بیاییم حداقل تفکرات خودمان را در قالب فیلم های جذاب و قوی نشر دهیم. آن آرمان­ها و آن واقعیات را، دشمن شناسی قرآنی را. بعد مقابله به مثل  کنیم. کار تدافعی هم یک واقعیت است و باید وجود داشته باشد. مؤثرترین سلاح می­تواند رسانه باشد، رسانه و سینما که مهم­ترین و مؤثرترین هستند، فیلم باید ساخت. برنامه ساخت. روشنگری کرد. کانال تلویزیونی ایجاد کرد. همین کتاب ونشریه و این قبیل کارها.

سوءتفاهم نشود، نه اینکه ممنوعیت به وجود بیاید. کتاب­های آنها هم منتشر شود ولی این، محملی شود برای توضیح این پدیده ها، اخیرا دیدم کتاب دو قرن سکوت آقای زرین کوب دوباره به چاپ رسیده بود که شهید مطهری نقدهای اساسی به آن داشتند. این کتاب راجع به ایران بعد از اسلام است و می­گوید: بعد از اسلام دو قرن ایران ساکت بود و هیچ فرد شاخصی نداشت. شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل خدمات اسلام و ایران با دلیل و برهان، توضیح داده اند که اتفاقاً این­گونه نبوده است و ‌در این دو قرن، پایه­ای ترین عرفا و فضلا و فلاسفه ایرانی را داشته ایم. پایه­ای­ترین علوم­ در همین دو قرن تولید و صادر شده اسند. کار خوبی که در چاپ جدید این کتاب شده،‌  صحبت­های شهید مطهری را هم همراه اصل کتاب چاپ کرده اند. خیلی کار خوبی است. یعنی حداقل اگر آن نظر مطرح می­شود نظر ایشان هم مطرح شود. یعنی اگر نظر فراماسونری چون فریدون آدمیت راجع به فراماسونر دیگری به نام سپه­سالار گفته می­شود، در کنار آن واقعیت برنامه های اینها هم گفته شود. حتی طبق اسناد ساواک، در زمان شاه گفتند که این کتاب ضد اسلامی است و ممکن است مردم وقتی که این حرف­های ضد اسلامی را بخوانند، بر آشوبند و کتاب چاپ نشود ولی محمدرضا شاه که نوکر فراماسونرها بوده می­گوید کتاب چاپ شود!

 

-فرمودید در دهه هفتاد جادوگری را رواج دادند، آیا منفی بودن جادوگری، تنفّر عمومی ایجاد نمی­کرد؟

معمولاً نگاه عرفی به جادوگری نگاه منفی بوده است. در فیلم­هایی که آن موقع ساخته می­شد، سعی می­شد که همان عرف مرسوم نشان داده شود. لذا باعث برانگیختن تنفر عمومی نبوده، بلکه ترویج خرافات عموم مسیحیان و یهودیان بوده است، اما یک­سری فیلم­هایی می­ساختند برای اینکه جادوگران را خوب معرفی کنند، مثلاً جادوگر شهراُز، جادوگری مثل افسونگر، دختر شاه پریان یا چیزهای دیگر، سعی می­کردند اینها ساخته شود. جادوگر شهراُز را کمپانی سلزینک ساخت و این کمپانی صهیونیستی بود،مشخص است که آنها بر اساس آموزه­های خودشان این کار را کردند. اما سیل فیلم هائی که راجع به جادوئیسم ساخته شود، جدید است و این هم مشخصا صهیونیستی است. همین فیلم هری پاتر را شرکت برادران وارنر که از ابتدا یهودی و صهیونیستی بود، ساخته است. حتی جادوگری را پیش از این به شرق نسبت می­دادند،‌ مثل فیلم­ دزد بغداد، علی بابا و ... سعی می­کردند اینهایی که بین مردم منفی بودند را شرقی معرفی کنند یا بگویند از شرق نشات گرفته است مثل فیلم جن گیر که شرارت و شیطنت از کربلا در عراق به غرب می رود و در جسم دخترکی حلول می کند. نوعی بدنام کردن شرقی­ها و مسلمین و شیعیان، ولی امروزه داستان فرق کرده و جادوی آخرالزمانی غربی را می سازند که بر همه جهان مسلط می شود.

 

-با تشکر فراوان از شما که وقت مفصلی در اختیار ما قرار دادید.

ممنون و موفق باشید.


نوشته شده در  جمعه 88/9/27ساعت  4:51 عصر  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]